Zachowania prospołeczne


Zachowanie prospołeczne to działanie ukierunkowane na spowodowanie jakiejś korzyści innego człowieka.

Dwa typy motywacji leżące u podstaw pomocności (Jerzy Karyłowski):
•    Motywacja endocentryczna (skierowana do wewnątrz - egoistyczna) to tendencja do pomagania innym po to, aby polepszyć swoje samopoczucie w szczególności utrzymać lub podwyższyć własną samoocenę dzięki przypisywaniu sobie pochlebnych właściwości w wyniku postępowania zgodnie z normami.
Dla osoby motywowanej endocentrycznie najważniejsze jest by to właśnie ona pomogła człowiekowi znajdującemu się w potrzebie.
•    Motywacja egzocentryczna (skierowana na zewnątrz - pozaosobista) to tendencja do pomagania innym po to, by polepszyć ich samopoczucie, w szczególności zaspokoić ich potrzeby
Dla osoby motywowanej egzocentrycznie najważniejsze jest by pomoc została udzielona. Karyłowski wykazał, że przewaga endo- lub egzocentrycznej motywacji do pomagania zależy u osób dorosłych od oddziaływań wychowawczych ich rodziców, jakim te osoby były poddawane w dzieciństwie. Wyznaczniki pomagania:
1. Obecność i postępowanie innych
•    bierność obserwatorów hamuje pomaganie człowiekowi w potrzebie – jest to przejaw rozproszenia odpowiedzialności (rozłożenie się odpowiedzialności za podjęcie działania na współobecne w danej sytuacji osoby) i niewiedzy wielu (sytuacja, w której świadkowie jakiegoś, być może krytycznego zdarzenia stwierdzają, że nic się nie stało na podstawie wzajemnego obserwowania swojego braku reakcji), jak również wyraz naśladowania innych w wyniku modelowania
•    zaobserwowanie innej, prospołecznie postępującej osoby nasila skłonność do pomagania nieznajomym – dotyczy to dorosłych i dzieci, modeli obserwowanych na żywo i w telewizji (oglądanie przez dzieci programów uczących życzliwości skutkuje wzrostem kooperatywności i skłonności do pomagania w zachowaniu dzieci – Hearold, 1986)
•    pomaganie jest po części zachowaniem wyuczonym, które pojawia się i nasila pod wpływem nagród, a zanika pod wpływem kar – dzieci chwalone za pomaganie innemu dziecku robią to potem w większym natężeniu, zaś ganione – pomagają mniej niż dzieci niepoddane oddziaływaniu (Rushton, Teachman, 1978)
•    ludzie dorośli o silnej potrzebie aprobaty społecznej dają większe datki na cele dobroczynne, ale tylko wtedy gdy akt ten ma charakter publiczny i jest widziany przez innych ludzi (Satow, 1975)

2. Właściwości biorcy pomocy
•    bardziej pomagamy tym osobom, które są od nas uzależnione (np.: osoby starsze i dzieci)
•    bardziej pomagamy tym osobom, które znalazły się w sytuacji która nie jest ich dziełem – chętniej pożyczymy swoje notatki z wykładów koledze będącemu w potrzebie z powodów, na które nie miał on wpływu niż koledze który nie ma własnych notatek, bo nie chciało mu się ich sporządzić (Barnes, Ickes i Kidd, 1979)
•    chętniej pomagamy osobom lubianym niż nielubianym, ładnym niż brzydkim oraz podobnym do nas (pod względem np. poglądów, cech osobowości, a nawet sposobu ubierania się)
3. Relacje między dawcą a biorcą pomocy
•    większa skłonność do pomagania osobom podobnym może wynikać nie tylko z większej do nich sympatii, ale także z faktu, że dobro takich osób może być traktowane w podobny sposób jak dobro własne (zostało to potwierdzone w licznych badaniach Janusza Reykowskiego (1979) i jego współpracowników – regulacyjna teoria osobowości)
•    osoby skoncentrowane na sobie i cechujące się krańcowo niską lub wysoką samooceną są mniej prospołeczne od osób nieskoncentrowanych na sobie - Teresa Szutrowa (1972)
•    łagodzenie problemów z poczuciem własnej wartości prowadzi do wzrostu motywacji prospołecznej i gotowości do dostrzegania problemów innych ludzi – Maria Jarymowicz (1979)
•    wzrost prospołeczności u badanych dowiadujących się że ich pomoc poprawiła samopoczucie osób którym uprzednio pomogli – Grażyna Kochańska (1980)
•    chętniej pomagamy członkom grupy własnej o której mówimy „my” niż obcym; wynika to z większego poczucia odpowiedzialności za członków grupy własnej (np. rodzina) oraz z utożsamiania ich dobra z dobrem własnym, a także z silniejszego uwikłania normy wzajemności w kontakty z członkami grupy własnej – najpierw pomagamy najbliższym krewnym, potem dalszym, potem przyjaciołom i sąsiadom, a na końcu nieznajomym (teoria doboru krewniaczego – John Haldane i William Hamilton – pomaganie krewnym z poświęceniem za nich własnego życia włącznie jest w istocie zachowaniem mającym na celu propagację własnych genów)
4. Stan emocjonalny osoby pomagającej
•    pomocność nasilana jest przez empatię
•    uczuciem którym najsilniej sprzyja pomaganiu innym jest zapewne miłość choć nie ma rzetelnych badań
•    uczuciem nasilającym pomaganie jest poczucie winy – klientki przekonane że zepsuły wzięty z półki sklepowej aparat fotograficzny, czterokrotnie częściej pomagały nieznajomej, której rozsypała się siatka z zakupami, w pozbieraniu zakupów (Regan, Williams i Sparling, 1972); wzrost pomagania jest silniejszy kiedy o naszej winie wiedzą inni;
•    pomagania nie nasila wstyd choć jest to emocja zbliżona do poczucia winy
•    nastrój pozytywny podnosi szanse pomagania innym zarówno wtedy, kiedy wywołany jest niedawnym sukcesem, jak i wtedy, gdy spowodowało go obejrzenie wesołego filmu, słuchanie przyjemnej muzyki bądź dobrych wiadomości, a nawet ładna pogoda czy znalezienie monety w automacie telefonicznym – pozytywny nastrój aktywizuje pozytywne kategorie interpretacyjne dzięki czemu świat jest widziany jako przyjemniejszy a ludzie jako bardziej zasługujący na pomoc (Isen, 1984)
•    wzrost nastroju hamuje takie formy pomagania, które mogłyby zepsuć dobry humor choć nasila takie formy które dobry humor podtrzymują
•    nastrój negatywny hamuje skłonność do pomagania i dowodzi tego wiele badań (większość badań to badania na dzieciach), równie wiele dowodzi wzrost prospołeczności (większość badań – na dorosłych) – pomaganie innym jest stosunkowo prostą i często stosowaną techniką wychodzenia z negatywnego nastroju i wprowadzania samego siebie w dobry humor (Cialdini, Kenrick i Bauman, 1981)
•    nie każdy rodzaj pomagania ulega nasileniu pod wpływem złego nastroju – gdy: zachowanie pomocne jest łatwe i nie wymaga dużego wysiłku, istnieją powody by wierzyć że wykonanie tego zachowania poprawi humor wykonawcy, niedostępne są inne formy poprawienia złego nastroju, początkowy zły nastrój jest niezbyt silny (Berkowitz, 1987)
Bibliografia:
Strelau, J. (2003). Psychologia. Podręcznik akademicki, tom 3 – strony 164-175
Wojcieszke, B. (2003). Człowiek wśród ludzi, strony 313-344