Badania przeprowadzane na zwierzętach przyczyniają się do
wzrostu rozumienia fizycznego i psychicznego zdrowia człowieka. Dzięki nim
zdobywamy wiedzę pomocna np. w leczeniu chorób. Na zwierzętach testuje się np.
nowe leki zanim zaczną stosować je ludzie ale także, zwierzęta biorą udział w
badaniach nauk behawioralnych, np. etologicznych lub z zakresu psychologii
eksperymentalnej. Dzięki takim badaniom zdobyto wiele informacji dotyczących
ludzkich zachowań.
Najliczniej wykorzystywane w badaniach są gryzonie (myszy i szczury), ale oprócz nich badacze wykorzystują także małpy, ryby, psy i koty. Poszczególne zwierzęta są dobierane ze względu na to, czy stanowią dobry model ludzkich reakcji. Udział zwierząt w takich badaniach wynika z potrzeby zdobycia wiedzy na temat tych aspektów natury, które maja bezpośredni wpływ na kondycje człowieka bez wystawiania jego samego na niebezpieczeństwo.
Jednak rola zwierząt w badaniach psychologicznych budzi
wiele wątpliwości. Pytanie podstawowe to takie, czy zwierzęta w ogóle powinny
brać udział w badaniach naukowych. Inna ważna wątpliwość to kwestia ochrony i
opieki nad zwierzętami laboratoryjnymi. Zgodnie ze standardami APA badacz
prowadzący eksperymenty z udziałem zwierząt ma etyczny obowiązek dbania o ich
zdrowie i humanitarne traktowanie. Takie badania mogą prowadzić jedynie osoby o
odpowiednim przygotowaniu do opiekowania się i radzenia sobie z poszczególnymi
gatunkami zwierząt. Przeprowadzenie badania, które wystawia zwierzęta na ból
lub dyskomfort, musi mieć uzasadnienie w przewidywanych korzyściach naukowych,
edukacyjnych i praktycznych. Najliczniej wykorzystywane w badaniach są gryzonie (myszy i szczury), ale oprócz nich badacze wykorzystują także małpy, ryby, psy i koty. Poszczególne zwierzęta są dobierane ze względu na to, czy stanowią dobry model ludzkich reakcji. Udział zwierząt w takich badaniach wynika z potrzeby zdobycia wiedzy na temat tych aspektów natury, które maja bezpośredni wpływ na kondycje człowieka bez wystawiania jego samego na niebezpieczeństwo.
Źródło: Shaughnessy J.J., Zechmeister E.B.,; „ Metody badawcze w psychologii”, GWP 2002